Friday, January 12, 2007

لا يحق لنا تلميعه

كنت في زيارة لكنائس مصر القديمة الأثرية، عندما فوجئت بأنهم قاموا بإزالة البلاط القديم الذي يبلط الشوارع

ووضعوا مكانه بلاطا جديدا، لا تتناسب جدّته أبدا مع أثرية المكان وقدمه.





فكرت أن لدينا هواية أثيرة دوما هي تدمير التراث المتروك لنا. كل تصرفاتنا عشوائية هوجائية غير مدروسة، وتذكرت مقالا كنت قد قرأته عن كيفية التعامل مع الأماكن الأثرية، حيث ضرب صاحب المقال مثلا بأنه لا يحق لنا أن ننظف ونلمع الهرم الأكبر مثلا وأن نزيل عنه التراب، لأن الطبقات التي تكونت عليه عبر مئات السنين هي التي تحميه وتعطيه منظره الأثري. وبنفس القياس لا يحق لنا تحديث الشوارع والحارات الأثرية وتحديث بلاطها بهذا الشكل. ففي الكثير من شوارع أوروبا، لايزال البلاط القديم المدكوك موجودا، وعمره في بعض الشوارع يصل إلى أكثر من مائة وخمسين عاما.

كان شيئا مثيرا للغيظ فعلا.

لكن قبل أن أرحل أثارت انتباهي نقطة البوليس المتحضرة رائعة التصميم هذه،

فوقفت أتأملها طويلا، إلى أن شخط فيّ العسكري: "فيه حاجة يا أستاذ؟"، فتذكرت أنني في مصر ورحلت عن المكان!

9 comments:

karakib said...

شكله حلو فعلا القسم ده ... البلاط القديم كان شكله أحلي ليك حق بس مش كل واحد بيفهم و يحس بالكلام ده و عادة المكلف بهذه الأشياء يكون فاقد لأي حس فني أو تاريخي

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

محطة قطار منطقة المنتزه هنا فى الاسكندرية كانت ببلاط من أيام الملكية لدرجة أن كل بلاطة مكتوب عليها حرف الفاء من أسفلها نسبة لقصر فاروق حيث أن المحطة تعتبر جزء من حدائق و قصر المنتزه
على العموم ده شئ طبيعى هنا فى مصر و طبيعى للغاية أيضاً الغير طبيعى فعلاً أن هذا قد أثار تفكيرك
يابنى دى مصر
مثلاً فى دير مارى مينا على ما أعتقد هو هنا فى برج العرب و كينج مريوط
فى أسكندرية
الدير تحفة فنية على مر العصور بالرغم من أنه حديث
بس جميييييييييل للغاية و الكنيسة بقربه رائعة فخمة
صورت كل جزء منها حتى عندما أخبرنى أنه من الممنوع المرور لجزء معين بدون خلع الحذاء خلعته فقط لأكمل تصوير تلك التحفة الفنية البنائية الرائعة
و لكن
و دائماً هناك لكن تلك المبانى التى تحيط بالمكان من البوابة و حتى الداخل تفسد مشهده و منظره العام و ربما تحجبه أيضاً عن الرؤية
ربما ترى أبراجه و لكنك لا ترى المبنى الفخم أوافق أنها مبانى لخدمة الجمهور و لكن كان من الممكن وضعها بعيداً عن المبنى
لكنا حافظنا على جماله للأبد

أقول أيه بس مصر بلدنا و لازم نحبها برضه

jokerman said...

isnt that area where the old mosque of the amr ibn el'as & the ben ezra synagogue are?

Michel Hanna said...

كراكيب: هو قسم حلو فعلا بس لو بحلقت فيه كثير هيقبضوا عليك!
بلال: كلامك جميل جدا. فعلا كثر المباني الحديثة حوالين القديمة بيقتل منظرها ويبوظ روعتها.
جوكر: أيوة هو المكان ده.

محمد هشام عبيه said...

صدقني هتلاقي الأخ العبقري اللي عمل هذاالعمل البشع قد نال مكافأة لحسن تفكيره!
من جديد سنعود إلى حدوتة أليجرو وأداجيو.. ذوق المصريين الفني وحسهم بجمال الأثار يتراجع أمام شكمانات الترامكوا وأتوبيسات النقل العام التي يرونها كل يوم وهم يمارسون الحياة ..
لكن كالعادة كنت أنت جميلا وذكيا لماحا..

أشرف حمدي said...

ده موضوع قديم بيحصل بشكل منتظم ولولا الملامة كان الواحد قال ان الحكاية دي مقصودة.
مساجد كتير حصل معاها نفس الحكاية
بيوت أثرية تحولت الي بوتيكات ومحلات بقالة
مش بعيد الهرم يسفلتوه وأبو الهول يركبلوه مناخير خشب

rashida said...

شئ مفروغ منه طبعا اللى بتحكى عنه
يعنى متوقع
بس اللى شدنى اكتر و خلانى اهتم هو جولتك نفسها
ياما نفسى اعمل زيها
ممكن تساعدنى و تقولى على اشهر الكنائس الاثرية و اماكنها عشان اروح اتفرج بنفسى ؟
بجد عندى فضول كبير اتفرج على الاماكن دى

Michel Hanna said...

طبعا منطقة مصر القديمة اللي كنت فيها، أديرة وكنائس أثرية، وجوامع أثرية، وفيها كمان المعبد اليهودي الوحيد المفتوح للجمهور، معبد بن عزرا.

Mai Kamel said...

الصور حلوة وتعليقك بينها ابن ناس
عاملة نفس القالب في موضوع عن صور من طابا.. احلى ما في الموضوع ان اللى بيكتبه ويصممه بيحس بشعور المعلم وشعوره امتع من اللى بيقرا

لطيف