Wednesday, July 25, 2007

little Miss sunshine



أسرة فاشلة في كل شيء وعلى حافة الإفلاس.
الجد مدمن مخدرات ومدمن جنس. الأب كتب كتاب عن تسع خطوات للنجاح – حاجة من الكلام الفارغ بتاع التنمية الذاتية والكلام ده – وما فيش ناشر راضي ينشره. الخال عنده ميول شاذة ولسة راجع من محاولة انتحار فاشلة. الابن بيكره أسرته كراهية عميقة، وكل أمله في الحياة انه يكون طيار حربي، وأخذ عهد على نفسه إنه يفضل صامت لغاية ما يحق الحلم ده. بقاله 9 شهور صامت ما نطقش ولا كلمة. نيجي للمشهد الكبير: الولد اكتشف بالصدفة انه عنده عمى ألوان وبكده مش هيقدر يكون طيار. وكانت أول كلمة ينطقها بعد شهور الصمت هي Fuck كبيرة وعالية وحارقة ومريرة. مشهد خلاني ارتجفت وأنا قاعد.


فيلم: Little Miss Sunshine
2006
أوسكار أحسن سيناريو وأحسن ممثل مساعد، ومجموعة كبيرة أخرى من الجوائز


6 comments:

S H E B A K said...

انا سعيد ان الفيلم عجبك
انا من عشاق الفيلم ده .. حتى قبل ما ينزل
http://shebak.blogspot.com/2006/09/little-miss-sunshine.html

أشرف حمدي said...

الفيلم ده عندك ؟؟؟؟؟

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

عندك الفيلم ده انا كمان ؟

Michel Hanna said...

شكرا يا شباك.
أشرف وبلال: عندي الفيلم لو عايزينه.

rashida said...

هاى ميشيل
بقالي فترة مزورتكش بس اتفاجئت انك عملت حاجات كتير حلوة
عجبتني قصة الفيلم
ممكن اشارك اشرف و بلال الرغبة ؟؟؟

Michel Hanna said...

أكيد طبعا
انت تؤمري