Friday, December 14, 2007

السيد والسيدة جاندال


من الشخصيات العجيبة في مسلسل جريندايزر. أغرب الشخصيات من حيث الشكل والتصميم. جاندال هو الساعد الأيمن لفيجا الكبير. لديه وجه حجري أزرق وتعيش زوجته السيدة جاندال داخل جسده. في الحلقات الأولى كان وجه جاندال ينشق لتظهر السيدة جاندال على شكل قزم يعيش داخل رأسه،


ثم في النصف الآخر من الحلقات تغير شكل السيدة جاندال لتظهر على شكل وجه كامل يحل محل وجه جاندال، وقد حدث هذا التغيير بعد أن جُرح جاندال في الحلقة 27، لكن هذا التغيير يبدو مفاجئا وغير مبرر.

في الحلقة الأخيرة تخون السيدة جاندال فيجا وتحاول قتله في محاولة لإنهاء الحرب، إلا أن جاندال ينتبه لها ويصارع كل منهما الآخر باستخدام نصف الجسد الذي يسيطر عليه، حيث يقتل جاندال زوجته ولاءً لفيجا. ويبدو جاندال كاستثمار لشخصية المزدوج الذي ظهر في مسلسل مازنجر، وهو من تأليف جو ناجاي مؤلف جريندايزر أيضا.


فكرة أن يحمل الرجل زوجته داخل جسمه وأنا يتشاركا نفس الجسد هي فكرة عجيبة حقا. ولا يمكن التفكير في جاندال ككائن مخنث لأنه مزدوج الشخصية أيضا، فلكل من السيد والسيدة جاندال شخصية منفصلة عن الآخر وإرادة مستقلة بل وآراء متصارعة أيضا. إذن كيف يمكن التفكير في جاندال؟ هل هو كائن مخنث ومصاب الشيزوفرينيا فوق ذلك؟ أعتقد أن هذا غير ممكن أيضا، فشخصية السيدة جاندال لديها وجود مادي فعلي وليست شخصية خيالية داخل عقل جاندال وعلى هذا فجاندال ليس مصابا بالشيزوفرينيا. حيرتنا يا جاندال!
يمكننا أن نغمض العين عن كل ما سبق، لكن السؤال العويص فعلا هو: كيف يمكن للسيد والسيدة جاندال – وهما على الوضع الحالي – أن ينجبا أطفالا؟

9 comments:

دكتورة سنان said...

ههههههههههه
اكيد مبيفكروش فى الموضوع ده دلوقتى يادكتور وبيسمعوا كلام ماما كريمه واسأل واستشير والحاجات دى يعنى

بس اقولك حاجه
انا مبحبش كرتون مازنجر وجريندايزر دول ابداااااا
جايز عشان انا بنوته رقيقه -اظن يعنى- وكده يعنى بحب سندريلا وتوم وجيرى والجميله والوحش وسنو وايت

طبعا انا باجى بخنقك صح
هههههههههههه
الصوره بتاعت البوست اللى فات مش عجبانى
ودلوقتى بقولك مبحبش مازنجر والناس دى
بس اعمل ايه بس فى لسانى
ياريت مكونش دايقتك بجد

اخر حاجه بقى عشان رغييت كتير
انا بحب بص وطل اوى وبحب بالطو ابيض بتاعت بانوراما وانت دمك شربات
تحيات كبيررره اوى يادكتور

مروة الزارع said...

معلش قى متزعلش من نوسة
صاحبتى وانا عارفاها
هيا رقيقة حبتين

انا عن نفسى بمووووووووت فى مازنجر وكنت بتفرج علية وأنا صغيرة ويستناة
وإللى كان يدايقنى فية بس الت إللى معاة كل شوية تتغلب ويروح ينقذها طب كانت بتحارب لية

عالعموم موضوع جميل

تحياتى

ولنوسة

بت يانوسة هو كل ما ادخل حتة الاقيكى
روحى ذاكرى يا بت حبة
وحشتينى

Michel Hanna said...

نوسة: بالعكس
فيه بنات كثير بيحبوا جريندايزر
أختى مثلا تحب جريندايزر موت ولازم تعيط في الحلقة اللي ماتت فيها روبينا، وفي حلقة موروس ومن قتل الزهور في نجم وولف.
أكيد مش ممكن أتضايق من رأي، وكل واحد حر في رأيه.
وعلشان كده عملوا زرار التعليقات، علشان الاختلاف أكثر مش الاتفاق.
أهلا بيكي وبآرائك وتحياتي.

Michel Hanna said...

مروة: الحمد لله فيه بنت أهي بتحب مازنجر :)

تحياتي ليكي وألف شكر.

^ H@fSS@^ said...

هههههههههههههههههه
فطستني من الضحك على السؤال العويص ده
انا كنت بتابع جرندايزر و مازنجر كويس اوي بس الصراحة مش فاكرة ابدا اني السيد و السيدة كان عندهم اولاد و مظنش ان نوعية مسلسات زي دي حيكون الاهتمام منصب على اظهار اسرة واحدة متناسقة ده غير ان شكل السيدة جندال التاني مخيف و يقطع الخميرة من البيت
يعني السيد جندال حتى لو فكر فمؤكد وشها حيثنيه عن عزمه
و لا ايه قولك؟

Michel Hanna said...

يعني هو جاندال اللي شكله أمور يعني؟
ما هم برضه لايقين على بعض!

Rain_Drops said...

يا سيدي يمكن الكائنات الجاندالية دي بتتكاثر بالتبرعم ولا مش كلهم بيتوالدو كدا مجوز ، اعتبر السيد جندال و حرمه حالة خاصة
:d

Michel Hanna said...

يا عم ان شالله ما خلفوا
هو العالم نافصهم؟
:)

مواليد 85 said...

انا فاكر الكلام ده كان في مازينجر كمان ابو الغضب كان نص راجل ونص الست و طلع حلقه كامله كان هو عامل واحده ست