Tuesday, August 19, 2008

فى اليوم السابق لقدومك


لابد أنني تركت المنزل فى الثامنة لأننى دائما ما أفعل
وقطارى، بكل تأكيد، غادر المحطة تماما فى موعده
لابد أننى قرأت صحيفة الصباح وأنا فى طريقي للمدينة
وفى قراءتى للافتتاحية لاشك أننى قطبت جبينى
لابد أننى رتبت مكتبي فى حوالى التاسعة والربع
رسائل يجب أن تقرأ وأكوام من الورق يجب أن توقّع
لابد أننى ذهبت لتناول الغداء فى الثانية عشرة والنصف أو نحوها
المكان المعتاد، الطاولة المعتادة
وفوق كل هذا فأنا شبه متأكدة أنها أمطرت
فى اليوم السابق لقدومك

لابد أننى دخنت سيجارتى السابعة فى الثانية والنصف
وفى ذلك الوقت لم ألحظ أبدا أننى كنت حزينة
لابد أننى استمريت أعافر وسط أعمال اليوم
بدون أن أدرك فى الحقيقة أي شيء مما أفعله، أخفيت جزءا منّي بعيدا
فى الخامسة لابد أنني غادرت، لا يوجد استثناء للقاعدة
نوع من الروتين مارسته منذ أن تخرجت من المدرسة
القطار عائدا إلى المنزل ثانية، لابد أننى قرأت جريدة المساء عندئذ
نعم أنا متأكدة أن حياتى كانت تسير فى إطارها المعتاد
فى اليوم السابق لقدومك

لابد أننى فتحت الباب الأمامي فى الثامنة أو نحوها
بينما توقفت فى الطريق لشراء بعض الطعام الصيني
أنا متأكدة أننى تناولت عشائى وأنا أشاهد شيئا فى التلفاز
لا توجد على ما أظن ولا حلقة من دالاس لم أشاهدها
لابد أننى ذهبت إلى السرير فى حوالى العاشرة والربع
أحتاج إلى الكثير من النوم، لهذا أحب أن أكون فى السرير فى هذا الوقت
لابد أننى قرأت قليلا، الرواية الأخيرة لمارلين فرينش أو شيء من هذا الطراز
كم هو غريب، لكنني لم أكن أشعر أننى أعيش بدون هدف
فى اليوم السابق لقدومك

وبإطفاء النور لابد أننى تثاءبت وتضاميّت استعدادا ليلة أخرى
ولابد أنني سمعت صوت المطر وهو يقعقع على السقف
فى اليوم السابق لقدومك

The Day Before You Came
ABBA


ترجمة : ميشيل حنا

14 comments:

Anonymous said...

ماسمعتش الأصل بس عجبتني أوي
حروح أدور عليها وآجي تاني:)

فاروق عادل said...

جميلة جدا بس مفيش رابط لسماعها علشان كل لما ادور لاتوجد هذة الاغنية

Lasto-adri *Blue* said...

يا يا ميشل
رجعتنى لسنين مضوا

يمكن من الأغانى القليلة اللى أثر فيا الكلام أكتر من اللحن

ولزوارك.. اللينك أهوه
http://www.4shared.com/file/37015802/f071520e/Copy_of_0243_Abba_-_The_day_before_you_came.html?s=1

Unknown said...

I MISS THAT SONG :D :D :D

THANK YOU :D

فاروق عادل said...

غنية جميلة جدا والكلمات بتوصلك سواء بالعربى او الانجليزى

Michel Hanna said...

أليكأندميلا: يا رب تكون لقيتها.
الليالي العربية: الرابط حطه لاسترو كتر خيره
لاسترو: ألف شكر على الرابط، وفرت علي الكثير من الجهد لأني لا أعرف كيف أحصل على هذه الأشياء
محمد: وشكرا ليك يا أستاذ محمد
الشبح: فعلا الأغنية دي بتحطني في مود عجيب من الحزن كل ما أسمعها
هم دول أبا

أخف دم said...

ازيك يا ميشيل
مش معايا رقمك عشان اكلمك
ياريت أشوفك فى حفلة التوقيع
أشرف توفيق

^ H@fSS@^ said...

الابا من فرقي المفضلة مهما فات عليها وقت
اغانيهم اغلبها جميل جدا و مرتبط عندي بذكريات مالهاش نهاية
اعتقد كانوا من اوائل الفرق اللي الواحد ارتبط بيها

تحياتي و شكرا لمجهودك

Michel Hanna said...

أخف دم: ألف مبروك كتابك يا باشا
ابعت لي إيميل طيب وأنا ابعت لك رقم تليفوني
michelhn@gmail.com

Michel Hanna said...

حفصة: ممكن أقول ان أبا هو الفريق الوحيد في الدنيا اللي مالوش أغنية وحشة

Anonymous said...

شكرا علي اللينك يا لستُ
هدخل اسمعها دلوقتي

^ H@fSS@^ said...

i think u should see the new movie called mama mia by meryl streep, it has got most of the abba's major songs, the name is from thier song as well. it was done as a movie after the same being done as a broadway show and was a wonderful success. the movie is being shown right now in cairo i guess.
the trailers promises a nice musical ahead.
salam

Michel Hanna said...

اسكندريللا: قولي لنا رأيك

Michel Hanna said...

حفصة: لا لازم أشوفه.
فيه فيلم على فكرة عمله أعضاء الفريق في السبعينات ولا الثمانينات اسمه
ABBA the movie