Tuesday, January 20, 2009

الحالة المثيرة للاهتمام لبنيامين زرار


واحد من أجمل أفلام العام، وواحد من أجمل الأفلام التي يمكن مشاهدتها عموما.
الفكرة عن شخص ولد عجوزا، ثم يصغر كلما تقدم في السن، أي أن الزمن يسير لديه بطريقة معكوسة. ورغم الطول المفرط للفيلم، إلا أن حالة الشغف لديك لا يمكن أن تتأثر أو تنتهي طوال المشاهدة، في عودة قوية للمخرج ديفيد فينشر صاحب أفلام Fight Club و se7en وAlien 3.
الدراما الحقيقية في الفيلم تكمن في قصة الحب العجيبة بين بنيامين وديزي، فعندما بدأ الحب بينهما عندما كانا في سن الخامسة تقريبا، كان هو كهلا وهي طفلة، وتستمر قصة الحب إلى أن يصبح الاثنان في عمر واحد وهما في منتصف العمر، ثم تتقدم ديزي في السن وتصبح كهلة بينما يستمر بنيامين في الصغر إلى أن يصبحا في نفس الوضع الأول ولكن بالعكس!
قصة حب عجيبة جدا وفريدة من نوعها، ونهاية درامية ستستطيع بالكاد أن تمنع نفسك من البكاء عندما تراها.الفيلم مرشح لعشرات الجوائز، ومن المرجح أنه سيحصد الكثير من جوائز الأوسكار القادمة.

20 comments:

Anonymous said...

ماقدرتش امسك نفسي من الضحك من ترجمتك لكلمة Button
في اسم الفيلم
الاسماء لا تترجم

Unknown said...

بصراحة انا اتوحدت تماما مع الفيلم ومع كل الشخصيات وبراد بيت كل فيلم بيثب بية انة ممثل عبقرى

فكرة الفيلم عبقريتا مجتش من انها غريبة لان اكيد الفكرة جات فى دماغ ناس كتير قبل كدة بس العبقرية ان الناس اتشجعوا وعملوها فيلم

والعجيب انى قضيت نص الفيلم مستنى براد بيت يظهر

شغل فعلا تقيل

ويستحق الاوسكار

Michel Hanna said...

المجهول: أنا فاهم الكلام ده، بس ترجمتها هتدي تأثير ظريف عجبك انت شخصيا، وثانيا هو اتسمى زرار لأن عيلته كانت شغالة طول عمرها في الزراير، زي ما تقول عبد الله شكمان وعلي دوكو وما شابه

Michel Hanna said...

واحد: فعلا، وعلى فكرة د. أحمد خالد توفيق كان ليه قصة ليها نفس الفكرة تقريبا اسمها أسطورة تختلف

Ramez said...

الامريكان بيتريقو علي الفيلم علي اساس انة قريب جدا من فورست جمب
http://www.funnyordie.com/videos/1d76506803/the-curious-case-of-forrest-gump-from-fgump44

Unknown said...

ميشيل
شوقتني اشوفه فعلا
بحب قوي الفكره الي تحترم دماغ المشاهد
هشوفه اكيد باذن الله
تحياتي لك

Rain_Drops said...

للي يحب يقرا القصة الأصلية بتاعت فيتزجيرالد هيلاقيها هنا ، فيه رابط ليها في موقع جوتنبرج في الآخر
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Curious_Case_of_Benjamin_Button

هشام علاء said...

فيلم متميز جدا

اجمل ما فى فى الفيلم المستوى العالى للغاية للعلاقات الانسانية فبالاضافة لقصة الحب هناك العلاقة بين بينجامين و بين امه بالتبنى و العلافة بينه و بين ابيه الحقيقى

اضف الى ذلك القدرة على مواصلة الحياة بهذا الشكل دون ان تقوده لعدم الاتزان بل على العكس ربما يكون حقق نجاح لم يحققه اناس طبيعيون

اقسى المشاهد التى تذرف دموعك بلاشك فى الجزء الاخير من الفيلم

تحياتى
هش

Unknown said...

وااااااااااااااو ايه الفكرة دى؟؟؟

Michel Hanna said...

رامز: ما لهمش حق

Michel Hanna said...

لماضة: وياريت تقوليلنا رأيك بعد ما تتفرجي

Michel Hanna said...

قطرات المطر: ألف شكر على اللينك وعلى اهتمامك

Michel Hanna said...

هشام: فعلا أنا مسكت نفسي بالعافية في المشاهد الأأخيرة، خصوصا لما كانت ماسكة إيده وهي ماشية في الجنينة وميلت علشان تبوسه

Michel Hanna said...

إنجي: واو فعلا!

> said...

لأ ليهم حق ,
الفيلم فعلا لو اتحذف منه فكرة الذي يكبر بالعكس ( وهي المقطة التي لم يلعب عليها بما فيه الكفايه في رأيي المتواضع ) لكان نسخة مشوهة من فورست جامب , شعرت بهذا اثناء المشاهدة طبعا مع الفارق المخجل في التمثيل لصالح توم هانكس بالطبع !
واعترف انني شعرت بسعادة ان الخبراء الامريكان شاركو مشاهد متواضع مثلي ملحوظته :P :)

Anonymous said...

شوقتني أشوفه
و كمان عشان فكرة "أسطورة تختلف" كانت عاجباني جداً

adel said...

انا اتفرجت علي الفيلم
بجد وهمي قوي

و كمان كتبت فيه مقال من كتر ما عاجبني

ههههههه

بس هتتنشر بكرة او بعدة لسه معرفش

بجد من اجمل الافلام اللي اتفرجت عليها

^ H@fSS@^ said...

انا قريت اول مرة عن الفلم عندك هنا
و دورت عنه كقصة و قريت ملخصها
حسيت انه اتحرق بالنسبة لي و مع ذلك قلت لازم اشوفه
لكن لما شفته كانت مفاجاة فضيان احاسيس له اول مالهوش اخر
اداني كمية معاني صعب استيعاب عمقها من مرة واحدة

كمية تناقضات مؤلمة بس جميلة

يعني مثلا
براد بت متكلمش كتير زي ما تتوقع
و دايما وشه كان شبه متوحد على شكل معين
بس برضو تحس بكمية الفلسفة و المشاعر اللي عدى بيها و حسها
يعني يمكن هو عاش اول حياته عجوز
بس كان مليان حياة من جوا
منحسهاش الا لو بصينا في عينيه

كمان السيناريو روعة
في جملة في اول الفلم لما كان بيحكي انه ازاي اوقات بيضطر ينام لوحده في البيت بالليل
و قال جملة وصفية عميقة اوي في حسها
" استمع الى صوت صمت البيت" او حاجة بالمعنى ده
و ده عن نفسي كانت زي جملة و تايهه مني، عمرك حسيت بصوت بيتك او بمعنى اصح صوت صمته؟
عبقري

و جمل تانية كتيرة

اما عن استطاعة اي شخص بالكاد ايقاف دموعه فدي صعبة
اوي
ده اول فلم يبكيني من تلات سنين بعد مذكرات فتاة جيشا

اسفه اني طولت
بس ملقيتش حد يشاركني انبهاري بالفلم زيك

ميرسي يا ميشيل

TigerEye said...

ازيك يا ميشيل؟
انا كنت قريت التدوينة دي اول ما نزلت لكن مكنتش لسه شفت الفيلم

وانا لسه شايفه دلوقت واول ما خلص قلت لازم احييك على ذوقك الرائع والراقي أيضا


بالمناسبة بما اني فاضي اليومين دول وبتفرج على الافلام اللي فاتتني و بجيب الكتب اللي ملحقتهاش في وقتها

انا جبت مجموعة كتب لك وانا عايش فيها
فتوقع مني تعليقات في تدويناتك القديمة

أحلى صباح من اسكندرية

Michel Hanna said...

شكرا يا أصدقائي، وفي انتظار تعليقاتك يا أستاذ تايجر